Prosjekt SKAPPEL, DEL 2

Hei alle sammen!

Håper det går bra med prosjektene deres! 🙂 Så gøy at så mange ville bli med!

Nå har jeg strikket bolen, og legger derfor ved DEL 2 av oppskriften. Under kan dere se bilder av hvordan prosjektet ser ut så langt. 🙂 HUSK at dette er et prosjekt under utvikling, så jeg vet enda ikke hvordan det ferdige resultatet blir. Det kan også være feil i oppskriften, den er ikke kvalitetssikret slik som alle våre oppskrifter vanligvis er. Derfor må dere gjerne improvisere, lage deres egen vri, eller gjøre ting annereldes.

Jeg har valgt å strikke bolen i rillestrikk, og siden jeg strikker rundt og rundt er det da vrangmasker hele veien. Dere kan selvfølgelig velge å strikke bolen i glattstrikk, da gjør dere som dere gjorde da dere strikket ermene. 🙂

Gleder meg til å se mer av hvordan prosjektene deres utviker seg 🙂 Husk å tagge #ProsjektSKAPPEL på bilder dere legger ut på instagram. Jeg vil gjerne se hvor langt dere har kommet og hvordan plaggene ser ut! 🙂

Les første del av #ProsjektSKAPPEL HER

Hilsen Marthe Skappel

 

Pinkyswear 

DEL 2 av oppskriften

 

NB! Plagget blir stort. Overvidden er ca. 135 cm. Om dere ønsker den mindre kan dere justere ned maskeantallet.

Bakstykket:

Legg opp 80 masker på pinne nr. 7, lengde 80 cm.

1. Pinne: Strikk 2 rettmasker, 2 vrangmasker ut pinnen.
2. Pinne: Snu og gjenta 2 rettmasker over rettmasker og 2 vrangmasker over vrangmasker ut pinnen.

Gjenta 1. og 2. Pinne til arbeidet måler 6 cm = vrangbord.

Forstykket:
Legg opp 80 nye masker på pinnen. Strikk vrangbord på samme måte til arbeidet måler 3 cm = vrangbord. Du skal nå starte å strikke rundt og rundt.

Bolen: (= for- og bakstykket sammen)
Du starter å strikke rundt og rundt fra starten av forstykket.

*Start med 1 rettmaske, 14 vrangmasker, 15 rettmasker, 20 vrangmasker, 15 rettmasker, 14 vrangmasker, 2 rettmasker 78 vrangmasker, 1 rettmaske. Du er nå tilbake til starten av arbeidet. Fortsett å strikke rundt og rundt på pinnen, rettmasker over rettmasker, vrangmasker over vrangmasker.

Når du har strikket 5 runder, strikk 1 rettmaske, 14 vrangmasker, løft 5 masker over på en hjelpepinne som du lar henge på forsiden av arbeidet. Strikk 5 rettmasker, strikk så de 5 maskene på hjelpepinnen rett, strikk 5 rettmasker. Strikk 20 vrangmasker, løft 5 masker over på en hjelpepinne som du lar henge på forsiden av arbeidet. Strikk 5 rettmasker, strikk så de 5 maskene på hjelpepinnen rett, strikk 5 rettmasker. Strikk 14 vrangmasker, 2 rettmasker. Strikk 78 vrangmasker, 1 rettmaske.

Du er nå tilbake ved starten på forstykket. Fortsett å strikke rundt og rundt på pinnen, rettmasker over rettmasker, vrangmasker over vrangmasker.

Når du har strikket 5 runder, strikk 1 rettmaske, 14 vrangmasker, strikk 5 rettmasker, løft 5 masker over på en hjelpepinne som du lar henge på baksiden av arbeidet. Strikk 5 rettmasker, strikk så de 5 maskene fra hjelpepinnen rett. Strikk 20 vrangmasker, strikk 5 rettmasker, løft 5 masker over på en hjelpepinne som du lar henge på baksiden av arbeidet. Strikk 5 rettmasker, strikk så de 5 maskene fra hjelpepinnen rett. Strikk 14 vrangmasker, 2 rettmasker. Strikk 78 vrangmasker, 1 rettmaske.*

Gjenta * → * til arbeidet måler 57 cm (målt fra bakstykket), eller ønsket lengde. Du skal nå felle til ermehull.

Fell de 5 første maskene på forstykket , strikk 70 masker, rettmasker over rettmasker og vrangmasker over vrangmasker, fell de siste 5 maskene på forstykket og de 5 første maskene på bakstykket = 10 masker felt (inkludert de 2 rette maskene i siden).

Strikk så alle maskene fra ermet over på bolen slik at de felte maskene fra bolen og erme møtes.

Strikk så videre på bolen, 70 masker, og fell de siste 5 maskene på bakstykket. Riv av tråden. Sett det andre ermet inn på bolen på samme måte som det første, og sett på en startfargeløkke rett etter at siste erme er satt på bolen. Du har nå alle maskene på samme pinne. Strikk en runde rettmasker rundt på pinnen.

NB! Det er lurt å sette fargeløkker i begynnelsen og slutten av begge ermene, i hver overgang fra erme til bole, så du alltid vet hvor du skal felle oppover i arbeidet.

 

 

Siste artikler