Er det vanskelig å lære seg å strikke?

Daglig får vi henvendelser fra kunder som har veldig lyst på et Skappel-plagg, men som forteller oss at de ikke kan strikke. Det kunne ikke jeg heller i 2012 da mamma plutselig en dag hadde strikket det jeg synes var verdens fineste genser, og jeg spurte om hun kunne strikke en til meg også. Svaret jeg fikk var:
«Den kan du strikke selv Marthe, den er super enkel!» På samme måte som veldig mange av henvendelse vi får fra dere, tenkte jeg at det å strikke en hel genser kunne jeg aldri få til. I tillegg eier jeg ikke tålmodighet, så det å starte på det jeg trodde kom til å bli et evigvarende prosjekt virket ganske håpløst.

Likevel hadde jeg såpass lyst på denne genseren at jeg bestemte meg for å prøve meg. Fort fant jeg ut at det å strikke ikke var i nærheten av så vanskelig som jeg trodde. Faktisk kan du strikke nesten hva som helst om du kan legge opp masker, strikke rett og vrang, ta inn masker og felle av. Fem ting som gikk overraskende fort å lære seg.

Min første Skappelgenser strikket jeg på fire dager sommeren 2012. Og etter et halvt år hadde jeg mistet tellingen på hvor mange strikkegensere jeg hadde laget.

Det viste seg også at strikking var så mye mer enn det ferdige resultatet jeg i utgangspunktet hadde sett på som målet for hele prosjektet. Jeg fant ut at strikking gjorde at jeg slappet av, fikk pause fra mobil, sosiale medier og annet jeg bruker altfor mye unødvendig tid på. I tillegg opplevede jeg en veldig mestringsfølelse når jeg var ferdig med min første genser. I dag er strikking meditativt for meg, og til alle dere som også strikker vet jeg at dette er noe dere kan kjenne dere igjen i.

Da jeg hadde strikket noen plagg begynte venninne mine å mase på meg, som jeg hadde mast på mamma, om jeg kunne strikke genser til dem. Jeg sa til dem, som hun sa til meg, at det kunne de fikse selv!

I dag strikker nesten hele venninnegjengen min.

Så, til alle dere som tror dere ikke kan strikke, har unnskyldninger om at tiden ikke strekker til eller rett og slett ikke har troen på dere selv, alle kan lære seg å strikke!

PS! Den yngste kunden vi har hatt som har fullført en Skappelgensener er 10 år gammel!

Ta en titt på instruksjonsvideoene våre HER for å komme i gang! Og jeg anbefaler dere å starte med Skappelgenseren som første prosjekt. Når dere har strikket den kan dere i prinspippet strikke alle våre modeller. Lykke til!

– Marthe Skappel

Siste artikler