Klikk på navnet til modellen du strikker for å se rettelser. Finner du ikke oppskriften du holder på med, ta kontakt med oss her

 

 

 

Besse

Feil i fargekoden i mønsterdiagram.

Fargene har byttet plass

Riktig er:
Det lyse feltet skal være Lett Naturhvit
Det mørke feltet skal være Vill Sandmelert

Fabel

Startfargeløkken er plassert feil. I oppskriften står det (når alle delene er satt innpå samme pinne): Omgangen begynner ved startfargeløkken = mellom venstre erme og forstykket. Skissen viser det samme; rød startfargeløkke på forstykket mellom venstre erme og forstykket. Dette er feil

Rettelse:

Startfargeløkken skal plasseres slik at Omgangen begynner ved startfargeløkken = mellom venstre erme og bakstykket.

Lykke

Feil i mønsterdiagram.

Rettelse:
mønsterdiagram-lykke-skappel-strikkeoppskrift

Perlestrikk lue

Feil oppgitt maskeantall.

I oppskriften står det at du skal legge opp 60 masker. Dette er feil. Det skal legges opp 50 masker.

Osaka (Fra boken "Med Kjærlighet for Strikk")

Feil garnmengde i fargen Myk Lilla Plomme oppgitt i boken:

Riktig garnmengde er:

Myk Lilla Plomme: 300 (S) 350 (M) 400 (L) g

Sendai (Fra boken "Med Kjærlighet for strikk")

Feil garnmengde i fargen Myk Blå bris oppgitt i boken:

Riktig garnmengde er:

Myk Blå bris: 300 (S) 300 (M) 300 (L) g

Lofast

Feil strikkefasthet oppgitt i oppskriften.

Riktig er 15 masker vrangbordmønster = 10 cm

Vågan og Unstad

Feil garnmengde i oppskriftene Vågan og Unstad fra Lofoten-kolleksjonen FW17.

Riktig garnmengde er:

VÅGAN kåpe med hette:
(S) M (L)
Suri: (500) 550 (600) g
Myk: (550) 650 (750) g

UNSTAD kåpe uten hette:
(S) M (L)
Suri: (450) 500 (550) g
Myk: (500) 600 (700) g

+ snor i Lama

Fortuna

Oppgitt feil maskeantall når ermene settes på samme pinne som bolen.
”Du har nå alle delene på samme pinne = 198 S 110 M 122 L 128 S 210 M 222 L masker på pinnen og skal begynne på raglanfelling.

Første setning under ”Raglanfelling”: Skal setningen endres til:
Løft forstykkets siste 31 33 35 masker over på høyre venstre pinne uten å strikke dem.

Gyllen

Det er dessverre blitt oppdaget en feil i mønsterdiagrammet, det har blitt fjernet 3 pinner i høyden og 4 masker i siden av det originale diagrammet.
Her er riktig mønterdiagram:

Genserkjole (fra boken Mer Skappelstrikk)

Feil oppgitt maskeantall på følgende setninger i oppskriften:

«Gjenta felling som beskrevet til du teller (56) 62 (70) (52) 58 (66) masker på forstykket og (56) 62 (70) (52) 58 (66) masker på bakstykket».

«Tell deg ut og sett en fargeløkke midt på forstykket, med (28) 31 (35) (26) 29 (33) masker på hver side.

«Fortsett på samme måte til du teller 10 vrangmasker midt foran, (48) 54 (62) (46) 52 (60) masker på forstykket og (48) 54 (62) (46) 52 (60) masker på bakstykket.»

Genser med hette

Feil antall masker etter man har satt erme sammen med bolen. Riktig tekst er som følger:

«Bol:

Sett de to delene sammen (= bolen). Fortsett deretter med rettstrikk rundt og rundt.
Du har nå (144) 160 (176) masker på pinnen.
Sett et merke (= farget garnløkke i kontrastfarge) i hver side med (72) 80 (88) masker mellom fargeløkkene.
Når bolen måler 32 cm fra etter kant, felles 10 masker i hver side til ermehull (= 5 masker på hver side av fargeløkkene).»

God kveld

Området du skal gjenta er markert feil. Riktig diagram med rettelse under:

Rutegenser (fra boken Mer Skappelstrikk)

På bildet av Dorthe ser man at de to hvite stripene starter direkte etter vrangborden. Disse stripene står ikke beskrevet i oppskriften. Rettelse er som følger:

«De to hvite stripene i fargen MYK 1012 Råhvit strikkes rett etter vrangborden. Så teller du (13) 14 (15) omganger med bark før neste stripe.»

Spettet eller spettet genser med høy hals

Under ”Ermer”:

”Sett en fargeløkke i starten av arbeidet som viser undersiden av ermet og lag 1 ny maske rett etter løkken. Denne masken markerer undersiden av ermet og skal alltid strikkes vrang oppover i arbeidet."

Sommerakvarell (fra boken Mer Skappelstrikk)

Oppgitt feil garnmengde i Suri Sand i størrelse Small og feil fargekode oppgitt av Pudder Rosa.

Riktig garnmengde er 100 gram Suri Sand.

Feil fargekode oppgitt av Pudder Rosa i Suri, riktig fargekode er 4602, ikke 4002.

Harmoni (tidligere Myk V-hals)

Rettelse til boken (oppskriften er oppdatert med riktig rettelse)

Målene ved bolen har byttet plass.

Riktig er bolens lengde til ermhull måler 44 cm, V-hals skal påbegynnes når arbeidet måler 54 cm.

Mini Skappelgenseren

Feil tekst under illustrasjonen "Felling til hals" - steg to.

Riktig tekst: "Fortsett å strikke rillestrikk frem og tilbake på den ene siden mens du feller en maske ved halsen hver runde i 4 runder".